Het Ommelander Ziekenhuis Groningen start vanaf 5 september met een campagne onder alle patiënten om hen beter voor te bereiden op een ziekenhuisbezoek. Onder het motto ‘3 goede vragen’ worden patiënten geleerd om goede vragen stellen en daarmee betere keuzes te maken. Het is namelijk belangrijk dat patiënten in overleg met de zorgverlener keuzes kunnen maken over hun behandeling. Dit meldt het Ommelander Ziekenhuis.
De campagne is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie van Medisch Specialisten. Vanaf 5 september worden patiënten actief uitgenodigd om vragen te stellen over hun behandeling. Dit was eerder ook al mogelijk, maar gebeurde nog weinig. Patiënten ontvangen informatie over de 3 goede vragen bij hun afsprakenbrief. Daarnaast is deze informatie te vinden in de wachtkamers, op de verpleegafdelingen en op de website www.ommelanderziekenhuis.nl/3goedevragen.
De drie vragen luiden:
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?
Met deze vragen worden zowel de patiënt, arts en verpleegkundige aangespoord om alle mogelijkheden rond een behandeling op een rijtje te zetten. Het Ommelander ziekenhuis vindt het belangrijk dat patiënten goed geïnformeerd zijn over de verschillende behandelingen. De zorgverlener is weliswaar de expert op medisch gebied, maar patiënten kennen hun eigen lichamen en voorkeuren. Samen kunnen ze een beslissing nemen die het beste past bij de patiënt.
Door: Redactie Nationale Zorggids