Logo_hart2

Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek waar de wereld beter van wordt. Ik beweer niet dat het voor al mijn studies geldt, maar een deel heeft echt een direct maatschappelijk nut.’ 

Daar zat hij dan, in het Leids Universitair Medisch Centrum. Omringd door cardiologen, verplegers en gezondheidspsychologen. Bijmolt was er uitgenodigd om te vertellen over klantenloyaliteit en spaarprogramma’s. Digitalisering biedt marketeers tegenwoordig ongekende mogelijkheden om het gedrag van consumenten te analyseren en te beïnvloeden. Kunnen we die expertise ook gebruiken om te voorkomen dat hartpatiënten terugvallen in slechte oude gewoontes?

Gezond gedrag

Een ander voorbeeld is Bijmolts samenwerking met Menzis. De zorgverzekeraar biedt haar klanten het online spaarprogramma SamenGezond. ‘Uit ons onderzoek blijkt grofweg dat verzekerden iets loyaler worden van zo’n initiatief. Niet altijd en niet iedereen, maar gemiddeld passen consumenten hun gedrag aan als ze meedoen aan zo’n spaarprogramma. Nu willen we weten: gaan deelnemers zich ook gezonder gedragen, blijven ze door SamenGezond meer sporten en gezonder eten?’