Normal_keukentafelgesprek__wmo__notitieblok

In het voorjaar van dit jaar heeft de gemeente Winsum een onderzoek laten uitvoeren naar de ervaringen van inwoners die in 2016 ondersteuning hebben gekregen via het Wmo-loket. De dienstverlening wordt over het algemeen als positief beoordeeld. 85 procent van de ondervraagden wist waar ze moesten zijn met hun hulpvraag. Van de respondenten geeft 77 procent aan dat zij snel werden geholpen. Ruim de helft, 57 procent, van de respondenten is naar de gemeente doorverwezen door de huisarts of een andere zorgverlener. Dat meldt de gemeente Winsum.

Vragen die voor het onderzoek gesteld werden zijn: Hoe tevreden zijn zij over de dienstverlening van het Wmo-loket? Wat vinden zij van de ondersteuning die zij hebben gekregen? Van de respondenten heeft 37 procent het afgelopen jaar een keukentafelgesprek gehad. Uit de antwoorden blijkt dat bij de keukentafelgespreken van cliënten van onze gemeente vaker een naaste aanwezig is (55 procent). Verder voert in onze gemeente 34 procent van de cliënten alleen (zonder ondersteuning) het keukentafelgesprek.

Een kwart van de respondenten geeft aan dat ze wisten dat ze gebruik konden maken van cliëntondersteuning, maar geen enkele cliënt heeft er gebruik van gemaakt. Een grote meerderheid van de respondenten (80 procent) geeft aan dat de ondersteuning past bij de hulpvraag. De kwaliteit van de ondersteuning werd daarnaast als goed beoordeeld door 79 procent.

Het effect van de Wmo-voorziening op zelfredzaamheid en participatie wordt gemeten via de ervaringen van klanten met een drietal stellingen. Hieruit blijkt dat ruim driekwart van de respondenten door de ondersteuning beter dingen kan doen die zij willen, 85 procent kan zich beter redden en 77 procent heeft een betere kwaliteit van leven. De gemeente gebruikt de uitkomsten om de dienstverlening aan de inwoners te verbeteren.

Door: Redactie Nationale Zorggids