Normal_carbid__melkbus__nieuwjaar

In het NoordLease Stadion in Groningen vond gisterochtend de aftrap plaats voor de campagne ‘Een echte BOCK heeft ballen’. De ‘BOCK-bal-presentatie’ was in handen van burgemeester Karel Loohuis (Hoogeveen) en voorzitter van de Stichting FC Groningen in de Maatschappij Max van den Berg. Daarna deden gemeentebestuurders Pieter Smit (Oldambt), Jaap Hijma (Ferwerderadiel), Eric van Oosterhout (Emmen) en vele andere betrokkenen bij het carbidschieten in het Noorden de letterlijke aftrap voor de campagne voor veilig carbidschieten tijdens de jaarwisseling. Dat meldt de gemeente Slochteren.

De campagne is gericht op veilig carbidschieten in Noord Nederland. BOCK staat voor Bewust Oplettende Carbid Knaller. Een BOCK is onmisbaar bij de traditie van carbidschieten en weet er een veilig en gezellig oud en nieuw feest van te maken door de vijf tips van de BOCK-campagne uit te voeren.

Deze derde campagne heeft onder meer als doel om schutters een voetbal te laten gebruiken in plaats van de deksel van een melkbus. De gemeenten in Noord Nederland omarmen de BOCK-campagne dit jaar opnieuw. Om BOCK'ers op weg te helpen in het veilig knallen verspreiden de gemeenten de komende weken naast de flyers, maar liefst 1.500 BOCK-ballen onder de carbidknallers.

Carbidschieten is een prachtige traditie die naast het vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling. Een traditie die we willen behouden voor de komende generaties. Daarbij is het van groot belang dat het carbidschieten (vanaf de eerste keer) op een veilige manier gebeurt. Helaas vinden er jaarlijks nog steeds (ernstige) ongevallen plaats. Deze ontstaan vaak door onwetendheid en/of het nemen van onnodige risico’s. De BOCK-campagne draagt bij aan het verkleinen van de risico’s.

De campagne startte eind 2015 op initiatief van het Brandwondencentrum Groningen van het Martini Ziekenhuis, Brandweer Drenthe en Stichting Carbidschieten Drenthe. De Nederlandse Brandwondenstichting ondersteunt de campagne sindsdien. Inmiddels werken alle gemeenten en de drie veiligheidsregio’s in het Noorden mee en zijn ook particuliere en commerciële partijen nauw betrokken bij de campagne.

Door: Redactie Nationale Zorggids