Normal_image-2017-03-08

In de zorg werkt men vraaggericht en staat de patiënt centraal. Waarom is dit dan niet het geval op het gebied van zorgtechnologie en innovatie? Dit vroeg ik me af toen ik me als net afgestudeerde toegepast gerontoloog op deze markt begaf.

Door #Nieuwedenkersindezorg

In mijn opleidingen als HBO-Verpleegkundige en vervolgens Toegepaste Gerontologie (vergrijzingsdeskundige) heb ik geleerd dat het van belang is om maatwerk te leveren en uit te gaan van de behoeften van mensen en niet alleen van het aanbod. Empowerment van de klant en zijn wensen en behoeften in de praktijk.

Mij viel op dat de branche van zorgtechnologie en innovatie erg aanbodgestuurd was en dat de behoeften van de klant hierin veel minder centraal stonden. Leveranciers en organisaties ontwikkelen en implementeren systemen maar de klant heeft daarin vaak geen stem. Dit dient in mijn beleving te veranderen naar een consumentenmarkt, aangezien de burger door de transities zelf weer verantwoordelijk is. Maar hoe neem je eigen regie op een gebied waarvan de ontwikkelingen zo snel gaan dat je ze niet bij kunt houden? Waarin zorgprofessionals ook niet altijd kunnen adviseren omdat het aanbod bijna niet te overzien is? Waar mantelzorgers zich zorgen maken om hun familielid maar niet weten waar te beginnen?
 
Dit was voor mij de aanleiding om te starten met Thuisleefgids. Ik wilde een platform ontwikkelen waarmee burgers, mantelzorgers en professionals meer overzicht krijgen over de mogelijke producten en diensten die kunnen passen bij een behoefte en daardoor zelf betere keuzes kunnen maken. Vraaggericht, werkend vanuit behoeften en met onafhankelijke informatie om een goede keuze te kunnen maken. Op basis van gebruikerservaringen en expertcriteria, door kwaliteit en prijsvergelijkingsmogelijkheden te bieden en met direct toegang tot een aanschafkanaal. Zodat het proces start met behoefteverheldering en vergelijking, het maken van een keuze die past bij de situatie en uiteindelijk de gelegenheid om het product snel en efficiënt geleverd te krijgen. Een consumentenmarkt zoals we die in andere branches al normaal vinden maar in deze niche nog in de kinderschoenen staat.
 
De komende maanden kunt u de blogs van Thuisleefgids en partners volgen via#nieuwedenkersindezorg en Thuisleefgids.nl en meer lezen over mijn visie als Toegepast Gerontoloog. Daarnaast kunt u informatie vinden over waar u op kunt letten bij het aanschaffen van producten en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in deze markt.
Zeer benieuwd ben ik naar uw visie op deze ontluikende consumentenmarkt, laten we het debat openen!
 
Ilse Schoormans, Directeur Thuisleefgids