Wij in Nederland houden wel van prijsvragen, deelname aan een loterij of gewoon het klassieke zegeltjes sparen bij de supermarkt. Rond deze tijd van het jaar stromen mijn mailbox en twitteraccount weer vol met met oproepen voor het inzenden van een innovatief idee in de zorg. Het prijzengeld is niet mals: van €15.000 tot zelfs €75.000!
Het concept is overal gelijk: vind een probleem en kom met een idee om het op te lossen. Dan kun je denken aan het patiëntvriendelijker aanbieden van een behandeling, een uitvinding in de vorm van een product/hulpmiddel om het leven van iemand makkelijker te maken of persoonlijke zorg beter stroomlijnen door de ontwikkeling van slimme websites en/of e-Health applicaties. Je kunt het zo gek niet bedenken of creatief Nederland laat zijn talenten zien als het gaat om zorginnovaties.
And the winner is...
Zo werd ik een aantal jaren geleden als startende zorgondernemer ook uitgenodigd voor een pitchtraining, met als doel mee te dingen voor een zorginnovatie prijs. Mijn idee was de website www.mantelzorgvoorbeginners.nl. Het werd groots aangepakt. Met een aantal andere zorgondernemers kwamen we bijeen op een kantoor waar we een spoedcursus presenteren kregen aangeboden. Hoe kun je je pitch aan een grote groep investeerders ‘verkopen’? Want daar draait het om: het goed kunnen verkopen van je idee. In de loop van de ochtend merkte ik een verschuiving in de sfeer en opzet. Niet het idee stond meer centraal. Wel het verdienmodel en wat je te bieden hebt aan de potentiële investeerder. De begroting voor Mantelzorg voor Beginners bleek te bescheiden. Ook moest ik ter plekke een groter belang gaan aanbieden voor een potentiële investeerder. Een vreemd soort onderbuikgevoel kwam bij me naar boven. Deze werkwijze past niet bij mij en mijn doel als zorgondernemer. Tijdens een korte pauze bleek dat andere startende ondernemers daar ook last van hadden. Met een aantal besloten we toen om ons terug te trekken. Iets waar ik geen spijt van heb.
Mantelzorgcompliment als ‘prijs’